Het Ministerie van Handel, Industrie en Toerisme kondigde de goedkeuring aan van 17 toeristische projecten, met een investering van 9360 miljoen pesos, gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen, de infrastructuur en de toeristische promotie van San Andrés, Providencia en Santa Catalina.
Volgens het ministerie zijn deze investeringen bedoeld om de toeristische attracties van het archipel te verbeteren, dat een van de bestemmingen is die in de campagne “Colombia, het land van de schoonheid” voor dit vakantieseizoen in het middelpunt van de belangstelling staat. Deze campagne heeft als doel om de stroom van nationale en internationale toeristen naar het archipel te vergroten, zodat zij de natuurlijke, culturele en gastronomische schoonheid kunnen ontdekken.
Arturo Bravo, onderminister van Toerisme, benadrukte dat “we doorgaan met het consolideren van het herstel van de eilanden, die al een opwaartse trend laten zien: tussen januari en april van dit jaar ontvingen we 31.795 buitenlandse bezoekers, 3,6% meer in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Evenzo werden er tussen januari en maart 2024 301.000 passagiers per vliegtuig vervoerd, een groei van 5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023″.
Het ministerie van Handel benadrukte dat de investeringen voor San Andrés, Providencia en Santa Catalina projecten omvatten die zijn goedgekeurd en uitgevoerd voor toeristische promotie en concurrentievermogen. Deze projecten zijn gericht op diversificatie van het toeristisch product naar cultureel en gastronomisch toerisme, de ontwikkeling van stranden en andere activiteiten die nodig zijn om de omstandigheden op de eilanden te blijven verbeteren.