Colombiaanse bloemen zijn een van de meest gewilde producten ter wereld. Volgens het Ministerie van Landbouw is Colombia, na Nederland, de grootste bloemenexporteur ter wereld.
De Verenigde Staten, Canada, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Japan, Rusland en Polen zijn enkele van de belangrijkste afnemers.
Bovendien werd volgens ProColombia tussen april en mei 2021 56 ton bloemen naar deze bestemmingen verzonden op data als Valentijnsdag en Moederdag, twee zeer belangrijke vieringen voor het economisch herstel en voor deze sector.
Dit werd uitgelegd door de voorzitter van de Colombiaanse vereniging van bloemenexporteurs (Asocolflores), Augusto Solano: “Moederdag is een zeer belangrijke datum voor de Colombiaanse bloementeelt, het heeft een zeer belangrijk karakter en dat is dat in tegenstelling tot Valentijnsdag, die meestal in de Verenigde Staten wordt gevierd, Moederdag in de meeste delen van de wereld wordt gevierd,” zei hij.
Hij voegde er nog aan toe dat de bloemenkwekers voor deze datum maandenlang voorbereidingen hebben getroffen, niet alleen met rozen maar ook met andere soorten bloemen die naar minstens 100 landen gaan, en dat logistiek alles klaar was voor dit grote feest:
Wat de belangrijkste afnemers van bloemen betreft, verwees hij daarentegen naar de Verenigde Staten, een land waarmee Colombia tien jaar viert sinds de ondertekening van de vrijhandelsovereenkomst in 2022:
Aan de andere kant verwees Solano met betrekking tot de belangrijkste kopers van bloemen naar de Verenigde Staten, een land waarmee Colombia in 2022 feest viert, tien jaar na de ondertekening van de vrijhandelsovereenkomst.
“Bloemen waren het eerste Colombiaanse product dat de Verenigde Staten binnenkwam bij de start van de vrijhandelsovereenkomst. In de vroege uren van 15 mei kwamen in Miami de eerste bloemen aan,” herinnerde Solano zich over het eerste vliegtuig dat opsteeg met 80 ton bloemen na de ondertekening van de overeenkomst in 2012. Door het handelsakkoord werd de verkoop versterkt waardoor meer stabiliteit en was er een economisch voordeel ten opzichte van tarieven.
“Het gaf meer duidelijkheid over investeringen. Colombia zal in deze periode, die op 15 mei afloopt, iets meer dan 11 miljard dollar exporteren, waarmee het na de aardolie- en de mijnbouwsector het belangrijkste produkt is. Tachtig procent van onze bloemen gaat naar de Verenigde Staten en 70% van hun totale invoer komt uit Colombia. Dus we hebben een win-win alliantie.
Volgens Solano genereert deze sector duizenden officiële arbeidsplaatsen en is het een middel van bestaan geweest van vele Colombianen die in het levensonderhoud van hun gezinnen hebben kunnen voorzien, waarbij de nadruk wordt gelegd op de participatie van vrouwen in deze sector.
“De bloemenproductie in Colombia genereert meer dan 200.000 directe en indirecte banen, allemaal formele banen. Ongeveer 65% van de banen wordt vervuld door vrouwen, waarvan de meesten gezinshoofd zijn. Bovendien zijn er gemakkelijk mensen die al 10, 15, 20, 25 jaar in de bloemenindustrie werken en die dankzij de bloementeelt een huis hebben kunnen kopen, hun kinderen hebben kunnen opvoeden en een zeker niveau van welzijn hebben in een land waar de informaliteit immens is”.