Op Valentijnsdag 2022 kijken de Colombiaanse bloemenkwekers terug op een jaar met een recordverkoop, ondanks de schaduw die de Covid-19-pandemie heeft geworpen.
Colombia heeft in de eerste 11 maanden van 2021 voor 1,54 miljard dollar aan bloemen verkocht, een stijging van 17 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, zo blijkt uit cijfers van de Colombiaanse vereniging van bloemenexporteurs (Asocolflores).
De groei van de vraag illustreert de aantrekkingskracht van bloemen in een “situatie van grote spanning en angst”, vertelde voorzitter Augusto Solano van de vereniging aan de pers.
Voor mensen die thuis moesten blijven, zei hij, boden bloemen “gezelschap, iets dat hen door de opsluiting heen hielp”.
Terwijl de “onzekerheid, de hogere kosten en de operationele moeilijkheden” die de pandemie aan de leden van Asocolflores oplegde, dwong het hen om de technieken aan te passen die ze in de loop der jaren geperfectioneerd hadden om ervoor te zorgen dat hun producten in perfecte staat elke uithoek van de wereld konden bereiken, zei Solano.
Nadat de bloemen zijn afgesneden, worden ze per grootte gescheiden om te worden gebundeld voordat inspecteurs van het Colombiaanse agro-sanitaire agentschap ICA ze onderzoeken om te controleren of ze vrij zijn van ongedierte voordat ze aan boord van vliegtuigen kunnen worden geladen voor de export.
Tijdens het hele proces wordt zorg gedragen voor het behoud van de koeling die de moderne bloementeelt mogelijk maakt.
Colombia is de op één na grootste bloemenexporteur ter wereld, na Nederland. De meeste bloemen die voor de export bestemd zijn, worden geteeld op grote plantages in de buurt van Bogota en Medellin.
Rode rozen domineren de handel voor Valentijnsdag, maar anjers, chrysanten, lelies en hortensia’s zijn de rest van het jaar goed voor de grootste exporthoeveelheid.
Tachtig procent van de 650 miljoen bloemen die elk jaar worden geëxporteerd, gaat naar de Verenigde Staten, maar Colombiaanse bloemen zijn ook populair in Europa en Japan.