Drie van de acht kandidaten die deelnemen aan de verkiezingen leiden de kiezersintentie om Claudia López te vervangen als burgemeester van Bogotá bij de verkiezingen die op 29 oktober worden gehouden.
In de laatste peiling van opiniepeiler TYSE gaat Gustavo Bolívar aan de leiding met ongeveer 15% steun, gevolgd door Juan Daniel Oviedo met 12% en Juan Fernando Galán met 11%.
Van de ondervraagden in de Colombiaanse hoofdstad zei 37% dat ze nog niet hadden beslist. Een van de belangrijkste punten in de race is de aanleg van “Lijn 1” van de eerste metro in Bogotá met een kostenplaatje van 2,7 miljard dollar en de zogenaamde groene corridor op de 7e avenue, een project ter waarde van 617 miljoen dollar.
Bolívar, een voormalig senator die de steun heeft van de regerende Pacto Histórico partij, heeft als een van zijn belangrijkste voorstellen het bestrijden van criminaliteit. Hij is ook van mening dat de metrolijn technisch niet haalbaar is tenzij deze gedeeltelijk ondergronds wordt aangelegd, een stap die president Gustavo Petro steunt.
Hij is het ook niet eens met het project van de groene corridor, dat al is aanbesteed, omdat hij denkt dat het economisch onhaalbaar is en zegt dat een tram een betere oplossing is.
Bolívar stelt ook voor om de toegang van burgers tot het openbaar vervoer van Transmilenio te “decentraliseren” om overbevolking te voorkomen.
Juan Daniel Oviedo, een onafhankelijke kandidaat, wil de wegeninfrastructuur van de stad verbeteren, onderwijsprogramma’s opzetten en de werkgelegenheid vergroten.
Hij is van mening dat het project van de metrolijn niet gepolitiseerd moet worden, omdat het volgens hem financieel haalbaar is en verhoogd moet worden.
Wat betreft de groene corridor is Oviedo van mening dat er problemen zijn met de aansluiting op het openbaar vervoer en met de verkeersbeperkende plannen om de werkzaamheden uit te voeren, die hij zou aanpassen.
Juan Fernando Galán, een voormalig gemeenteraadslid van Bogotá en kandidaat voor Nuevo Liberalismo, heeft gezegd dat hij misdaad zal bestrijden en zal streven naar een stad zonder armoede en honger.
Hij is van mening dat Lijn 1 van de metro moet worden uitgevoerd zoals deze is gecontracteerd, zonder wijzigingen, met respect voor het institutionele kader. Hij is ook van plan om het project van de groene corridor aan te passen om gemengd verkeer van de 92e straat naar het zuiden te garanderen.