Het voorwaardelijke integratieproces tussen Avianca en Viva Air dat werd aangekondigd door Aeronautica Civil (Aerocivil), de burgerluchtvaartautoriteit van Colombia, lijkt geen toekomst te hebben, zo stelt Frederico Pedreira, Avianca ’s Global Vice President of Operations in dialoog met radiozender Caracol.
Volgens Pedreira wordt Avianca om twee redenen steeds pessimistischer over de mogelijkheid om Viva Air te redden: ten eerste omdat er negen maanden zijn verstreken zonder een definitief besluit van Aerocivil en elke dag die verstrijkt een dag minder is voor Viva, haar werknemers en voor de hele keten.
Zoals de vicepresident opmerkte: “ze hebben deze week nog ongeveer vijf Viva-vliegtuigen ingenomen, met name de concurrenten van Latam, dus als ze 22 vliegtuigen hadden zijn er vandaag nog maar 10.”
Voor Pedreira is Viva dichter bij het verlies van de bescherming van het bedrijfsherstelproces dat ze op 9 mei uitvoert in de Kamer van Koophandel van Oost-Antioquia : “Daarna is het praktisch onmogelijk om Viva te redden.”
Evenzo wees de functionaris erop dat de voorwaarden waaraan Aerocivil blijft vragen onmogelijk kunnen worden nageleefd, omdat ze gelden voor een luchtvaartmaatschappij die 22 vliegtuigen had en die capaciteit vandaag niet heeft.
Een van de redenen die Pedreira noemde voor het mislukte proces, is de tijd die de integratie in beslag neemt en aan de andere kant is er geen besef dat Viva tegenwoordig een luchtvaartmaatschappij is die praktisch niet meer bestaat: “Ik denk dat de procestijd Viva doodt”.
De vicepresident verduidelijkte dat Viva Air binnen de voorwaarden als merk zal doorgaan omdat het een goedkope luchtvaartmaatschappij is die erg geliefd is in Colombia, daarnaast zal het de regionale connectiviteit en lage prijzen voortzetten die Viva in het land heeft ingevoerd: ” Elk scenario waarin Viva dat niet doet. Dit is een scenario waarin er minder regionale connectiviteit is, minder capaciteit op de markt voor passagiers tegen lage prijzen”.
Geconfronteerd met de deelname van andere luchtvaartmaatschappijen zoals Latam, zei Pedreira dat derde partijen niet betrokken hoeven te zijn bij dit proces, “hetzij vanwege de wet die werd gebruikt, hetzij omdat het kantoor van de procureur-generaal de kwestie heeft besproken en heeft gezegd dat derde partijen hoeven niet mee te doen”.
Zoals de vicepresident zei, doen derde partijen mee omdat ze weten dat hoe langer het proces wordt uitgesteld, Viva niet vooruit zal kunnen komen: “Op dit moment zijn ze aan het winnen omdat ze dat proces hebben kunnen vertragen met hun deelname en wij bereiken het moment dat er niets meer te redden valt.”
Ten slotte herhaalde Pedreira dat als de omstandigheden van de burgerluchtvaart blijven zoals ze zijn, het voor Viva onmogelijk is om weer te opereren. Als het zo doorgaat, is er volgende week geen Viva.